Moissac, 2024
Contează mult felul în care sunt întâmpinată într-un loc cu desăvârșire nou și, poposind pe traseul UNESCO al rutei de Compostela, la abația benedictină Saint-Pierre de la Moissac, călătorul e primit cu drag, călduros și amical, cu grija și preocuparea de a-i asigura condiții de vizită ireproșabile. Dar, aflând că pelerinii se opreau aici încă din secolul 7, de la prima atestare a așezământului, nu mă mir deloc de calitatea dobândită, vreme de secole, în arta ospeției. Cea mai recentă statistică anuală atestă că, în 2019, aici au poposit 4.258 de pelerini.
Întemeierea bisericii a fost hotărâtă de Clovis după o victorie asupra vizigoților, și, pe parcurs, lăcașul a beneficiat de protecții regale, princiare și celeste.
Vastei abații i-am dedicat o după-amiază și următoarea dimineață, ca să pot privi după placul inimii monumentele celor două secțiuni, una gratuită, biserica și complexul pe dinafară, și una cu plată, cea în care pătrundem acum.
Ruinată de cruciada albigensiană, de războiul de o sută de ani, de alte mărunte încăierări religioase și de epidemii, revoluția i-a dat lovitura de grație, însă, din fericire, claustrul a scăpat nevătămat și a fost vândut ca bun național, tranzacție care îi asigură azi statutul de cel mai vechi claustru în stil romanic datat cu precizie, cel mai frumos păstrat, atestat în secolul 8, o sută de ani mai târziu ca biserica.
Lejeritatea grațioasă a arcadelor și a coloanelor, alternativ simple sau îngemănate, armonia tonurilor de marmură roz, alb, verde, gri, adăpostite la umbra unul falnic cedru, îmi oferă, pentru o clipă suspendată pe durata a două ore, raiul pe pământ.
Încep să cercetez, unul câte unul, pe toate coloanele, cele patru laturi ale fiecărui capitel, decorate de basoreliefuri diverse cu animale, motive florale, geometrice, scene istorice din Noul și Vechiul Testament, din viața sfinților și din traiul zilnic al comunității între secolele 11 și 16.
După afilierea la abația de la Cluny, a fost numit abate un călugăr reformator adus de acolo care, prin conexiunile cu nobilii locali, i-a convins să facă donații. În spiritul secolelor 11-12, oamenii cu stare erau receptivi la metode de răscumpărare a păcatelor pentru că amenințarea cu sfârșitul lumii era fatală,
așa că fiecare contribuia la cutia milei după gravitatea faptelor comise și putem fi convinși că nu erau mizilicuri.
Moissac era considerat și un avanpost strategic pe drumul de Spania, etapă a pelerinilor spre Sf.Iacob și, de aici, importanța sa comercială, astfel că abația cumpără terenuri și își deschide sucursale din Auvergne până în Catalonia.
A urmat o perioadă prosperă și, ca urmare a daniilor substanțiale din partea nobililor locali, s-au inaugurat primele șantiere de anvergură, claustrul și porticul, cele două elemente cărora li se datorează astăzi includerea în patrimoniul mondial UNESCO.
Multe sculpturi trimit spre cărți, ocupația principală a călugărilor, pentru că așezarea a devenit, pe parcurs, un mare centru intelectual, dar monahii nu s-au mărginit, ca în alte mănăstiri, doar la copierea și ilustrarea manuscriselor, ci au contribuit la transmiterea globală a cunoștințelor abordând, pe coloanele din claustru, teme din toata istoria omenirii,
de la Adam și Eva până la magii de la răsărit
accesând intermitent viața pilduitoare a sfinților.
Am urmărit cât de insistent revenea metafora apei, fie că e vorba de botezul în apa Iordanului,
de samariteanca la puț
sau de călătoriile apostolilor pe mare.
Anahoreții au reprodus pe capiteluri propria lor exegeză la scrierile sfinte. Fiecare dintre imagini e un comentariu în piatră înțeles ca o dezvăluire a sensului spiritual conținut în spatele cuvintelor omenești din mesajul divin al bibliei și al textelor sacre.
Vedem cum l-au anunțat profeții pe Iisus, cum sfinții i-au imitat miracolele și cum oamenii îi imită pe sfinți înfăptuind, după puterile lor mărunte, miracole, luându-se diferite pasaje din lucrările bibliotecii, dorindu-se conexiuni între Vechiul și Noul Testament,
cu pasaje sau detalii veterotestamentare care transpun cuvinte ori scene noutestamentare, ca și cum autorii acestora ar stabili un dialog peste timpuri.
Pe stâlpii din unghiuri, nouă plăci de marmură sculptată înfățișează apostoli și episcopi însemnați care stau smirnă. Pe unul dintre pilaștri, efigia abatelui Durant de Bredon de la Toulouse, din 1071, pe un altul, Abatele Ansquitil cu inscripția sa despre ale cărei ultime patru rânduri, până acum neelucitate, s-au formulat numeroase teorii.
Cineaștii vor recunoaște decorul unor scene din filmul Edmond, de Alexis Michalik, filmat aici în 2018.
Din claustru se intră în capelă și în sala capitulară, în sălița unde se afla încălzitorul apreciat iarna de scribi și artizanii de anluminuri, în alte dependințe.
Dintr-un colț al claustrului, urc pe o scară abruptă în turnulețul de unde văd, în toată amplitudinea, interiorul bisericii.
Despre comorile adăpostite aici vor fi multe de povestit.
Fiecare cu paradisul lui.🙂
ApreciazăApreciat de 2 persoane
Am un exemplu, tot „Franța” –
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Istoria este la îndemână cu acea mănăstire magnifică. O vizită interesantă conform fotografiilor pe care le-ai atașat poveștii tale. Weekend bun tie
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Muchisimas Gracias ! Buen fin de semana !
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Closters are always fascinating.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
What a wonderful monastery ☺💕
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Wonderful!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Excellent article! Thank you, Diana! ❤️
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Merci Filipa ! Bon week-end !:)
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Bellissime foto per ammirare una splendida abbazia medievale. Grazie orededrum!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Grazie di cuore ! Buona Domenica !
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Beautiful photos to admire a splendid medieval abbey. Thank you, Orededrum!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Nu cred ca acel claustru poate fi din secolul al VIII-lea. E o forma de romanic unde o fi jucat un rol si influenta araba care s-a vazut in ce-au facut normanzii sau catalanii in bazinul mediteranean si care, prin arcul ogival folosit, nu cred ca poate fi mai vechi de secolul al XI-lea- al XII-lea (probabil). Deci atestarea este probabil a manastirii care ar fi avut si un claustru dar nu e obligatoriu ca ACEL claustru atestat in secolul al VIII-lea sa mai existe.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
S-au păstrat unele elemente din secolul 8, printre care cred că și unele basorieliefuri, nu dintre cele mai relevante. Pe acele baze s-a tot construit mai târziu conform epocilor.
ApreciazăApreciază
Nice
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Mulțumesc! O zi frumoasa.
ApreciazăApreciat de 1 persoană